söndag 17 februari 2008

Busken vann!


Vad hände med tiden? Redan halva februari, inga inlägg o inget gjort hemma heller, nästan. Har slipat o målat i garaget men jag väntar att visa tills jag har en hel serie på en gång.

Bokbussen har varit här ännu en gång och försett mig med mer Trädgårdsböcker. I går kväll satt jag med ett glas likör o 4 böcker uppslagna samtidigt och läste på mig om Rhododendron. För mina föräldrar är detta väldigt roligt för jag har varit den största pessimist över deras två buskar sen jag var liten. De växte sig nämligen så stora att de blev mindre o mindre öppning att komma fram i från ute platsen till själva gräsmattan. Klipp sa jag, jo men de gjorde sa de. Kunde inte förstå att att nåt blev större för var år om de samtidigt klippte den. Med stor glädje fick jag till slut äran att klippa ner den ena totalt en dag. Den andra är kvar och är nästan lika hög som altantaket.
Jag har funderat mycket det sista över vad jag vill plantera i trädgården. Vi bygger ju fortfarande så hela planen för trädgården får vänta men det finns redan nu hörnen som inte kommer att röras mer och där är mina tankar. I ett skuggigt hörn, i skuggan av en Lind, hade jag tänkte att plantera denna Rhododendron. Valet föll på något som dricker mycket då det kommer mycket vatten från berget precis bakom huset. I boken Trädgård för ovana (finns med på Bokrean har jag för mig) läste jag om denna buske som planteras redan i Mars. Här fanns en även en stor bild på en vita fina Rhododendronblommor tillhörande Cunningham's White. Valet var inte så svårt längre. Rött hus med vita knutar och vita blommande buskar var planen.
Vi är ju redan inne i Februari som sagt så Mars är väldigt nära. Får se över vad vi har i spad väg för oj va buskar det kommer att grävas för i vår. Syrener, lång grön häck (grannfrun och jag får sätta oss ner o diskutera sort) och denna för mig det vuxna valet av Rhododendron. Ni kanske märker att det sitter inne att erkänna sig lite besegrad av en buske.

Bäst just nu: Bokreakatalogerna har änligen kommit och jag kommer att fylla på mitt förråd med trädgårdsböcker så det står härlig till förhoppningsvis. Bokbussen i alla är men det är skönt att ha vissa böcker hemma hela tiden.

Dags att bege sig ner till garaget och testa färgsprutan på det färdiga taket.

1 kommentar:

Taklyftet sa...

Jag längtar också till bokrean. Tips angående trädgård så har Mölndals vuxenskola ett trädgårdsnätverk och en massakul kurser. Kontakta vuxenskolan få får du mer info.

//Jenny