måndag 26 maj 2008

Vilo helg


Hade en jätte härlig helg utan några måsten alls. Gjorde det som föll oss in som t ex ligga i skuggan av ett trä på altanen o sova. Orkade inte ens ta tag i bilderna jag fotade men nu så har jag gått igenom dem.
Shoppade en Chokladmynta och Lavendel på Blomsterlandet för någon vecka sedan. Planterade dem i egna krukor och ställde dem på trappen till huset. Den doftar nästan som After Eight varje gång man stryker på bladen. Mmmmmm
Denna hänger på husväggen nära trappan. Just nu har alla knoppar på bilden slagit ut. Hoppas jag får i en större och finare innerkruka så att den tar sig och börjar hänga lite mer över kanterna.
Flyttade denna rosen från ena sidan huset till det andra. Den hängde på trekvart i en spalje men nu hoppas jag att den skall klara sig lite bättre även om den fick stryk när jag lindade fast grenarna. Fick den förra året och den har övervintrat i svärmors växthus men tyvärr har jag inte en aning om vad den heter. Har för mig den får röda blommor i klasar. Hoppas nån roskunnig kan hjälpa mig när jag får bilder på några blommor.
Så här ser vinrankan ut som planterades för några år sedan. Kommit flera skott i år men några druvor har det aldrig kommit. Hur skall jag sköta denna? Har inte rört jorden sedan den planterades. Någon som har några tips på jord eller gödsel som man kan ge den. Druvor hade ju vart skoj men jag blir väldigt glad om man iaf får mer blad på den.

Hoppas ni har kunnat njuta av helgen ni med. Grattis i efterskott alla mammor o tack mamma för en härlig dag i Botaniska trädgården! Kanske tar med min trädgårdsbok på semestern och skriver ner mina planer.

Bara 5 dagar kvar till en vecka i Kroatien!!

/Ika

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter härligt med mintchoklad-doft, mmm!!
Kan inget om druvor tyvärr, men jag ska läsa på lite eftersom jag är nybliven ägare till en nu.
Ha en trevlig semester!

Anonym sa...

Min första tanke, när jag läser om din okända ros, är att det skulle kunna vara en Flammentanz, just för att den är rätt vanlig men så klart vill jag veta mer! Bilder så klart men gärna om den doftar och hur länge den blommar. Ser fram emot att få följa din ros och resten av trädgården så klart!
Hoppas att ni har en skön semester!
Kram/ Veronica