fredag 22 augusti 2014

Semesterplantering

En trädgård med nya träd
Tidigare i våras så satt jag och funderade över att plantera träd i trädgården under året. (Sugen på träd?) Två silverpäron stuvades in i min lilla bil redan i våras men så ville jag ha något som skapade en ingång till gräsmattan.

Jag har inväntat semestern för att få tid att plantera mer träd och en stor rabatt. Kanske man tom skulle få med sig ett träd till som skulle göra att man inte känner att man trillar ner för det branta berget?

Japansk prydnads rönn Carmencita
En dag med mindre bra väder åkte jag i väg med en granne och en släpkärra till Rångedala plantskola. Vi kom där i från med släpkärran full med perenner och träd. Två fina prydnads rönnar (Carmencita) som verkligen gör det jag tänkt, nämligen att ta bort känslan av att trilla ner för kanten.


Storvuxen plantering  i terassplantering
På vintern suckar man djupt när man hittar bilder från trädgården i full blom. När man hittar bilder från en grå vårdag mitt under sommaren kan man knappt förstå att rabatten har varit så tom och grå. I år har verkligen den här planteringen vuxit till sig. Gillar verkligen att den är så stor åt alla håll. (Kanske inte jätte vädden!)

Men om man går tillbaka till den där dagen i mars när jag stod på samma ställe och tittade på om jag inte skulle ha ett träd vid ingången till gräsmatten. Min enkla ritning gör sig faktiskt nästan rättvis mot hur det blev i verkligheten på sätt och vis.

Japanskt bergskörsbär  "Brilliant"

I den stor vuxna terrass planteringen hade jag lite blommor som behövdes flyttas. Att få en storvuxen hosta på plats på en gång hjälpte verkligen till att skapa en känsla när man nu går in på gräsmattan. Solhattarna är så fina så dem ville jag hellre ha här så att jag kommer dem närmare. Silveraxen passar bättre här än där den stod bakom ett silverpäron.

Solhatt och kärleksört
Jag vet inte om jag skall vara glad för att det kommit regn och vind. Regnet gör att jag inte måste vattna dem nya träden så mycket men vinden gör att dem står o sliter hårt i sina träpinnar. Solhattarna har problem att stå upp men kärleksörten är kort och stark.

Ska jag vattna mina träd fast det regnar?

/Erika

1 kommentar:

Marina sa...

Vilka fina träd!
Jag har inte planterat nya träd så många gånger men de kräver nog en del vatten. Regnar det inte så mycket får du kanske hjälpa till lite.

Kram